HaRgAiLah SebUah PeRtEmUaN keRaNa Di SitU bErmULaNyA kEriNdUaN, hArgAiLah sEbUah PeRkeNaLaN kEraNa Di SitU teRukiRnYa kEikhLaSaN, hArgAiLah sEbUah pErSahAbAtAN kEraNa di SitU LahiRnYa pEngOrbAnAN, hARgaiLah sEbUah peRciNtaAN kEraNa Di siTu HadiRnya keSetiAaN, hArGaiLah kEseMuaNya keRaNa iA meRupAkAn RahMat DaRi TuhAn..

..KITA BERSAUDARA..

Friday, November 5, 2010

...aKhlak mAhmUdah ~ sAbaR...

Sabar ialah menahan diri drpd marah terhadap sesuatu yg tidak disukainya dan menahan lidahnya drpd mengadu selain drpd Allah.

Sabar amat diperlukan dlm kehidupan seseorang. Tanpa sifat sabar, segala arahan dan perintah Allah tidak akan dapat ditunaikan ataupun dituruti. Begitu juga dengan larangan dan tegahannya tidak akan mampu untuk dijauhi tanpa ada kesabaran. Sebab itulah ganjaran pahala untuk orang yg sabar terlalu besar. Firman Allah:

Surah Az-Zumar

10. Katakanlah (Wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang Yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu Yang beriman! bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (ingatlah) orang-orang Yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di Akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini Luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang Yang Bersabarlah sahaja Yang akan disempurnakan pahala mereka Dengan tidak terkira".

Sementara itu, hadis juga banyak membicarakan tentang kelebihan2 sabar. Kadang2 sabar dikaitkan dengan keimanan, syurga dan sebagainya. Sabda Rasulullah:

“Bersabarlah terhadap hal-hal yang engkau tidak menyukainya, terkandung kebaikan yang banyak.”

Sesetengah ulama membahagikan sabar kepada 2 jenis iaitu:

1) Sabar Fardhu

Sabar ini dikaitkan dengan perkara yg wajib seperti sabar berbuat ketaatan kepada Allah, sabar meninggalkan segala bentuk kemaksiatan dan sabar atas bala dan kesakitan yg menimpa diri seseorang.

2) Sabar Sunat

Sabar sunat ialah sabar yg berhubung dengan perkara yg sunat, makruh dan harus. Sebagai contoh, sabar melakukan amalan atau perbuatan yg sunat, makruh dan harus, sabar meninggalkan drpd mengambil dunia yg lebih drpd yg diperlukan dll.

Kesabaran juga dapat menghindarkan bala. Orang telah ditimpa suatu bala dan apabila dia bersabar maka dia hanya terkena satu bala sahaja. Apabila dia tidak sabar, dia akan ditambah lagi dengan satu bala.

Sehubungan dengan itu, Rasulullah pernah bersabda tentang keajaiban dalam kehidupan seorang mukmin yg bersyukur dan bersabar ketika mendapat nikmat dan bala. Kedua-duanya adalah baik baginya. Sabda nabi:

“Amat pelik bagi urusan seorang muslim. Sesungguhnya segala urusannya baik belaka. Tidak mungkin didapati pd sesiapa pun kecuali bagi orang mukmin. Sekiranya dia mendapat sesuatu kebaikan maka dia bersyukur. Itu adalah kebaikan baginya. Sekiranya dia ditimpa bencana maka dia bersabar. Itu adalah baik baginya.

(Muslim)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages