HaRgAiLah SebUah PeRtEmUaN keRaNa Di SitU bErmULaNyA kEriNdUaN, hArgAiLah sEbUah PeRkeNaLaN kEraNa Di SitU teRukiRnYa kEikhLaSaN, hArgAiLah sEbUah pErSahAbAtAN kEraNa di SitU LahiRnYa pEngOrbAnAN, hARgaiLah sEbUah peRciNtaAN kEraNa Di siTu HadiRnya keSetiAaN, hArGaiLah kEseMuaNya keRaNa iA meRupAkAn RahMat DaRi TuhAn..

..KITA BERSAUDARA..

Thursday, November 4, 2010

~ AkHlak mAzmuMah - riYa' ~


Riya’ ialah sifat gemar mempamerkan atau menunjuk-nunjuk amalannya yang baik supaya dipuji atau bertujuan untuk mencari keduniaan, pangkat, isteri atau suami, wang dan lain-lain. Hukum riya’ adalah haram dan amat dibenci oleh Allah. Amal ibadat yang dilakukan seharusnya adalah untuk mendapat keredhaan daripada Allah tetapi ia telah bertukar menjadi sesuatu yang keji apabila terselitnya rasa riya’ dalam diri seseorang itu.

×@÷ƒuqsù šú,Íj#|ÁßJù=Ïj9 ÇÍÈ tûïÏ%©!$# öNèd `tã öNÍkÍEŸx|¹ tbqèd$y ÇÎÈ tûïÏ%©!$# öNèd šcrâä!#tãƒ ÇÏÈ

4. (kalau orang Yang demikian dikira dari bilangan orang-orang Yang mendustakan ugama), maka Kecelakaan besar bagi orang-orang ahli sembahyang -

5. (laitu) mereka Yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;

6. (juga bagi) orang-orang Yang berkeadaan riak (bangga diri Dalam Ibadat dan bawaannya),

Jenis2 riya’

Riya’ yang dizahirkan dengan tubuh atau anggota badan. Sebagai contoh, menunjuk-nunjukkan kegagahan tubuh, ketampanan atau keayuan atau lain2. Dalam perkara keagamaan ialah seperti menampakkan kurusnya badan, pucatnya muka, supaya dianggap kuat dalam beribadat(‘abid) atau menuntut ilmu.

Riya’ dengan pakaian dan perhiasan. Cnthnya, mempamerkan kecantikan pakaian di tubuhnya sebagai tanda harga pakaian tersebut mahal dan sebagainya. Jika dalam perkara agama pula, berpakaian yang kebiasaanya dipakai oleh orang alim, supaya dianggap sebagai orang yang alim walaupun sebenarnya dirinya kosong drpd ilmu pengetahuan.

Riya’ dengan perkataan, misalnya menunjukkan kebaikan kata2 dalam bicara agar dipuji orang. Contoh lain ialah menampakkan dirinya banyak menghafal ayat al-Quran dan hadis. Selain itu, menggumat-ngamitkan bibirnya dengan tidak berhenti agar orang mengetahui bahawa ia adalah seorang ahli zikir.

Riya’ adalah perkara atau perbuatan yang tidak kita sedar. Mungkin perbuatan kita selama ini terkandung rasa riya’ di dalamnya atau mungkin juga tidak. Buat analisis diri agar kita tidak mempunyai akhlak buruk ini dan sesungguhnya setiap amalan yg kita buat hanya Allah yg mampu menilai tahap keikhlasannya. Waallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages